måndag 7 oktober 2013

P E N G A R

På två sekunder blir man genomvåt, om man befinner sig ute i ösregnet som oftast infinner sig på kvällarna. Himlen öppnar sig och vräker ner mängder av vatten. Grodorna vaknar till liv och kvackar nätterna igenom. Har aldrig varit med om ett sådant regn som är här! Kanske i några minuter en finsk sommar, men här pågår det i timtals. Jag har börjat fundera på att bygga en flotte, ifall att om Gud har tänkt att en andra syndaflod vore på sin plats, ändå. 

Men skämt åsido, jag har ju iallafall tak över huvudet. Medan regnet öser ner far mina tankar till en familj vi besökte för några veckor sedan. Uppe i bergen, längs en stig som jag helst inte vill gå på utan att först be om syndernas förlåtelse igen, för säkerhets skull. 

En liten familj på fyra pers. Två riskojor. En ung dotter som är snäppet yngre än mej. En ung son som är lite äldre. En fammo. En mamma. Dom har det bra där uppe, lugnt och skönt. Men ett vettigt hus, med golv, tak och väggar skulle onekligen göra tillvaron lite enklare. Lite torrare, kanske? 

Tre veckor skulle det ta att bygga ett nytt hus.
ca 800 €, snickarens och medhjälparens löner inberäknade.
En dagslön går på 6 €
30 € för en vecka. 
Ett enkelt hus, inga märkvärdigheter. Men väggar och tak som stänger ut regnet och blåsten.

Det här är inga pengar att tala om, egentligen. För 6 € slipper jag inte ens på bio, numera. För 30 € får jag en tröja, kanske, eller ett frissa-besök. ...men för folket här är 6 € mycket pengar, för att inte tala om 800 €. 

Jag vet att ni som läser vill hjälpa till! Därför frågar jag er nu, vill ni vara med och samla ihop pengar till detta? ...många bäckar små :)

Om så är fallet så kan ni ta kontakt via facebook, eller skicka ett mejl till hannasoderlund89[a]gmail.com så får ni kontouppgifter! 


he va allt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar