tisdag 8 oktober 2013

M A T

Så kom dagen då jag vägrade riset. Inte det ris som man förr i tiden smätta bånen på rumpan med. Men det vita, det som vi äter här. Morgonmål, lunch, middag. Dagen har funnits här länge, den har kikat bakom hörnet och hånat mej. Nå, jag kommer snart, har den sagt, och hotat med sin närvaro. För om jag inte äter ris, så går den viktigaste ingrediensen i maten bort. Alla äter ris. Ibland bara ris. Bjuds det på pizza, finns riset där bredvid. Jag har skamset tvingat ner riset, skamset för att jag vet att alla i det här landet inte har fått sin dagliga dos av ris...och här sitter jag och sväljer och sväljer medan riset växer i munnen. Fy en sådan bortskämd vit unge jag är.

Så jag slutade äta frukost. Drack en kopp pulverkaffe och begav mig till farmen. Jag älskar frukost! Om jag bara fick välja en sorts måltid, för resten av mitt liv, skulle jag välja frukosten! Müsli! Yoghurt! Rågbröd! Påläggen! Mmmmmmmmmmmm. Ja, det är väl nog müslin jag saknar mest. Men rena åsynen av riset har fått halsen att stängas. Hur kan jag vara så, har jag undrat? Jag som annars inte alls är pito med maten. Äter allt utom havregrynsgröt har jag stolt sagt.

Nu till de glada nyheterna! När vi besökte Tacloban i helgen, hittade jag bland alla hyllor, en hylla med diverse importerade stuff, and guess what, MÜSLI också! Müsli!! Jag får äta müsli! Halleluja!

Nu är mina dagar räddade igen.

(och så har jag börjat koka päärona till lunchen. Riset kan jag bra äta en gång om dagen. heilt omöjli e jag jo int.)

MEN! Maten här är annars väldigt god. Mycket grönsaker, mycket frukt. Kött och ägg. Bra mat! Det är nog bara riset som har spökat.

Detta om detta. Fast när vi nu ändå snuddar vid det området, så är mitt finska godisförråd helt slut nu. Åt mina sista lakrisal häromdagen. Så  nu får ni börja sända paket! :D

..nu bildgooglade jag lakrits. Det var ett misstag. Jag skämtar inte när jag säger att jag dräglar. aaahhlhsdhsdhj, lakrits.



1 kommentar:

  1. Från Borgå kommer flera kilo virtuell alldeles färsk Brunbergs lakrits! Jag är så glad att ni klarade er så bra som ni gjorde i den fasansfulla tyfonen. Man är så liten inför naturens styrka. Ta hand om er själva nu också fast där säkert finns hundratals andra som behöver er hjälp!

    SvaraRadera