tisdag 3 september 2013

V A R D A G

Äntligen kom den! Vardagen! Utflykter, shoppingmalls, spännande platser i all ära, men vardagen, så jag har längtat efter dej. Jag började arbeta lite smått på farmen i måndags, samma igår. Idag tror jag att jag börjar få lite koll på detta. Det gäller att få ett fungerande system, även här. Jag inser att jag inte jobbar effektivt i värmen (tydligen fungerar den finska sisun bara i kallt klimat?) så jag bör göra mitt bästa för att undvika den. Det betyder att jag stiger upp fem, beger mej till farmen, jobbar tills värmen blir för mycket, det vill säga ungefär kl 9. Då beger jag mej tillbaka till Merida och gör andra behövliga sysslor, som att skriva blogg (heh) tvätta kläder, städa rummet, hjälpa till där det behövs, äta, vila och när solen inte längre steker oss som små ägg beger jag mej tillbaka till farmen för att jobba tills det blir mörkt, ca kl 17. Låter det inte bra? Ja, det är upp till bevis nu. 

tidigt i morse begav jag mej av. så lugnt, så svalt. ett litet löfte om en het dag.

rensa rensa rensa. 

När jag åkte hem från Filippinerna i slutet på maj, lämnade jag min trädgård i hyfsat skick. På tre månader hinner en hel del ogräs växa! Nu får jag kavla upp de imaginära ärmarna och ta itu med det. Som vanligt använder jag en bolo till detta. Men det är oerhört roligt att se att en del av det jag sådde och planterade har växt! En del av de frön jag sådde har inte grott, så jag får börja om igen. Men före det ska allt ogräs bort! Det här är långt ifrån vatoarvi hemma. Jag skall erkänna att jag var i mitt esse, halv sju i morse, när det var jag, den tropiska svalkan, ogräset och fåglarna. Sen några timmar senare var jag inte så kaxig längre. Då hade solen stigit i takt med att blodsockret sjönk. Note to self : ta med mellanmål. 

Nu har jag vilat, väntar på att en tvättmaskin ska bli färdig (vilken lyx!!!!) och ska så småningom äta. 

Ha en bra dag där hemma! 

1 kommentar: