måndag 9 september 2013

H E L L O B E A U T I F U L L A D Y

Ibland känns det så skrattretande, när jag på matpausen kommer gående genom den lilla staden, svettig och smutsig efter morgonens trädgårds-arbete.....och får höra minst fem gånger att jag är en beautiful lady! (where are you going? can I take a picture with you? Just one please? ehm no thanks.) Svetten som rinner i längs nästippen, t-shirten som för länge sedan klibbade fast vid ryggen, shortsen som är jordiga och med säkerhet har svettfläckar där man helst inte har fläckar alls, fötterna som halkar omkring i de leriga flipflopsen.....ganska långt från att vara en sval skönhet.

Nå låtom oss lämna dessa små konversationer med diverse manliga filipiner och förflytta oss till min feed garden! Det börjar arta sig! Ogräset lyser med sin frånvaro och jag har planterat både epel-epel (kan vara att denna stavning är helt uppåt väggen), amaranth, oregano, dill m.m. Mat för getter och grisarna. Det är så roligt, gott folk! Jag kan helt ärligt säga att jag älskar detta arbete. Att plantera och sedan se det växa. Inte så konstigt att Gud tog tid på sig att göra alla växterna. Det måste ha varit helt hurja kul!




På eftermiddagarna får jag hjälp av min syster. Hon är min lilla slav och jag styr henne med järnhand. Som belöning får hon banana bread (läs banankaka. SÅ GOTT. Brödet här är ganska långt från rågbrödet hemma, men banankaka, det har dom på raden. mmm.) Vi har det riktigt roligt där vi jobbar i vårt anletes svett.



1. Tänk så enkelt det är att klara sig med sandaler året runt. Inte behöva köpa sommarskor, höstskor, vinterskor, vårskor. Jag gillar enkelheten i det, blir lite avundsjuk faktiskt. En sådan enkel garderob! Inte behöva köpa kläder för fyra olika säsonger.
2. Huset vi bor i! Julia, du undrade var vi bor. Detta hus ligger bredvid skolan, men fanns inte när det finska teamet var här. Det ligger ungefär på samma ställe som i huset vi åt i.
3. Merida är en mycket söt liten stad. Älskar att det ligger precis bredvid havet. Fast å andra sidan vore det ganska svårt att inte befinna sig bredvid havet. Filippinerna består av 7107 öar (ca) ...vilket skulle vara en ö på var åt alla Nykabiboar!
4. Ering! Katt! Katter och hundar finns överallt. Dessa två får våra matrester. Den lilla hunden, även kallas Lillhundin, försökte jag få på bild, men ungefär samtidigt hoppade dessa två katter på den lilla hunden så den sprang ylandes iväg.

Ha en bra vecka där hemma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar