onsdag 24 april 2013

the no water situation

min mor klagade igår på att jag inte skriver blogg så ofta! men ja, ni vet ju hur det blir. det finns så mycket annat som är trevligt att göra, så datorn lockar minst av allt. det är torsdag idag, jag vaknade upp på taket klockan fem av att grannen tyckte att det var dags för lite (läs öronbedövande) musik! yes! härlig start på dagen.

jag har snart bott en vecka i Merida, inte i byn Benabaye som jag gjorde i början. anledningen till denna flytt är ganska komplicerad! någon i byn har inte betalat vattenräkningen, med följderna att hela byns vatten blev avstängt. ja jag kan ju knappt fatta detta. det är väl det här som kallas kollektiv bestraffning? farmen är utan vatten, så varje dag hämtar dom tillräckligt med vatten så att det räcker åt djuren och lite åt människorna också. men alla plantor! ojoj. dom är på dödens rand. min praktik är för tillfället lite stillastående, utan vatten kan jag inte riktigt bruka "cement" jorden, inte plantera växter....men jag tar det med ro. jag är här i sju veckor, varav fem veckor ägnas åt min praktik. tid finns för lata dagar som denna! 

jag har bland annat lärt mig att köra motorcykel! eller lättviktare kanske om man skall vara riktigt petnoga. ah! en sån frihet! jag älskar det! dessutom så lär jag ha varit ganska snabblärd, hehe. men mamma, jag tar det försiktigt i trafiken. inga galna omkörningar! slow and steady utan hjälm. 

körde först omkring på en sportplan och lärde mej att växla. sen bar det ut i trafiken! härligt är det. inga krångligheter, tuta och kör!


en förskräcklig turist bild på mej och min far. en het dag besökte vi ett vattenfall uppe i bergen, där vattnet enligt lokalbefolkningen var väldigt kallt, medan min far och jag njöt av det uppfriskande vattnet. jag hoppade inte ner för vattenfallet, som vissa andra gjorde. men vem vet....next time.


pappa äter halo-halo, en blandning av galss, is, kokos och annat. kan tilläggas att han lämnade hälften! too much of the good stuff. :)


nu ska jag ta itu med dagen! spännande när man inte riktigt vet vad som väntar. ha en bra dag ni! hejtå.






3 kommentarer:

  1. Det låter som om ni har superkul! Kanske jag tar ut min lön i förskott och joinar dig! Höhö, pusspusspuss saknar dig mycket <3

    SvaraRadera
  2. Om det hjälper att klaga.... så väntar vi på ett nytt blogginlägg!

    SvaraRadera
  3. hanneliiini! kirjoita nyt! ole kiltti! t. mariette (murjet, murja, marjatta jne)

    SvaraRadera