onsdag 17 april 2013

so far, so good! like mango.

ikväll ska jag försöka mej på ett lite längre och utförligare blogginlägg! bilder tar en evighet att ladda upp, så vi får se hur det blir med den saken. jag satt just bakpå en moped och jag säger er, det finns inget bättre än att sitta bakpå en moped, utan hjälm, efter en init kaayo day (mycket het) och känna vinden i ansiktet, och få svetten torkad lite på kroppen. ja, det skulle då vara att sitta på busstaket. 

jag påbörjade min praktik i måndags, och nu är det redan onsdag. tiden flyger fram, på samma gång som dagarna känns oändliga, det händet så mycket hela tiden. jag har så roligt här! det har pappa också, det ville han hälsa till alla som eventuellt var intresserade att höra det. vi mår bra, inga magkrämpor än så länge. 

idag har jag "jordfräsat" upp ett ganska stort område mark, som så småningom ska bli Feed garden, dvs en trädgård med organisk mat åt grisarna. äter grisarna bra mat, äter vi bra mat sen när det blir så dags! jorden här är som cement. så att jordfräsa (?) är ingen lätt historia! lägg till då gassande sol, 35 grader och röken från elden som vi har bredvid (ja, här är man inte oroliga för bränder inte, ingen regn på tre månader, men nu eldar vi!) och du har scenen klar för dig. det heter five minutes in the sun, ten in the shadow. de berättar skräck historier om folk som fått stroke pga av solen. huhuhu. 

pappa hjälper mig stundom och däremellan vandrar han omkring och pratar med folket! han trivs! mamma, bara så du vet så planerar han att ta dig med nästa gång! be prepared! :)

nätterna är varma, men inte olidligt varma, säger hon som har fläkten bredvid sängen, pappa är utan, muaha. cikadornas ljud är genomträngande och alla som sovt någon natt i ett tropiskt klimat vet vad jag pratar om. 

jag stiger upp fem på morgonen (då har ni knappt gått och lagt er, då är klockan 23 hos er!) och tar mig en morgon promenad. om man vill motionera är det tidigt på morgonen man skall göra det. på kvällen, som också är behaglig, är det kolmörkt...med prasslande ljud av ormar i buskarna! dryga sex km i finsk sommarvärme när den är som bäst, blir det då på morgonen. white monkey! where are you going! ja här är min hud det finaste som finns. hudkrämerna innehåller whitening, precis som vi använder brun utan sol. crazy! alla borde vara nöjda!

jag har redan bränt mej, min näsa är mer lik en jordgubb än en näsa. mina axlar är röda och skulle passa på en broshyr om hur man inte skall se ut när man har varit ut i solen!

vad mera kan jag förtälja? mina armar skakar av ansträngningen tidigare idag, mer blir det dessa dagar. 

summa summarum, jag har det mycket bra här! pappa också. vi äter frukt som aldrig förr. MANGO!! ANANAS! mm, lami kaayo! ack om man ändå kunde prata språket, så mycket rikare ens vistelse skulle vara här.

vi har sällskap av några svenskar också, more white monkeys! det är roligt. 

hur har ni det där hemma? har snön smältat? ( oh give me some. jag drömmer om snö på nätterna. att jag ligger i diken fulla med snö. åh. så skönt det skulle vara!)

jag saknar er icke! har nästan glömt bort att jag har ett bra liv i finland också ;)

puss på er.

4 kommentarer:

  1. Nähhä! Ingen saknad nä! Må du falla med ansiktet i en gödselstack! Hahaha, puss och kärlek

    SvaraRadera
  2. Härligt Hanna å pappa att ni mår bra, känns riktigt tryggt, sköit om eder!

    SvaraRadera
  3. He e faster Tina som skev inlägget!

    SvaraRadera